Expozice loštických pohárů
22. června 2020 - 11:29
Hrnčířství na Lošticku v proměnách času
Expozice loštických pohárů zdroj foto: VMŠ
Nová expozice, jež vznikla pod záštitou Ministerstva kultury a s podporou města Loštic, představuje ucelenou formou fenomén výroby unikátního druhu keramiky se specifickými puchýřky, která byla vyráběna v průběhu vrcholného středověku a raného novověku pouze v Lošticích a jejich nejbližším okolí. Toto keramické zboží se však proslavilo po celé střední Evropě, loštické poháry známe z celé řady měst i šlechtických sídel daleko za hranicemi severní Moravy.
Expozice však příběh pozoruhodně silné tradice hrnčířství regionu vypráví již od pravěkých období v souvislosti s prokázaným využíváním tuhy z dolů u nedalekého Svinova při mísení keramického těsta. Nezvyklým charakterem svého povrchu dnes působí, dá se říci, až bizarním dojmem a podobně zřejmě působily poháry i tehdy, tedy v 15. a 16. století. A to byl právě klíč k jejich úspěchu na tehdejších trzích. Tzv. loštický efekt, onen známý povrch pokrytý puchýřky, vznikal zprvu pravděpodobně náhodně, specifickým složením keramického těsta a technikou výpalu, až posléze z něj loštičtí hrnčíři udělali své záměrné „know-how“. Toto keramické zboží se záhy proslavilo po celé střední Evropě, loštické poháry známe z celé řady měst i šlechtických sídel daleko za hranicemi severní Moravy.
Hlavní důraz je samozřejmě kladen na vrcholný středověk a raný novověk a těm je zasvěcena místnost, kterou jsme nazvali Klenotnice. Prezentujeme zde vedle sebe klasickou hrnčinu od 13. po 17. století a hlavně tedy keramiku s puchýřky. Návštěvníci si zde mohou všimnout, že loštické poháry nemusíme nutně dělit jen na ty s oušky a bez oušek, ale že se hrnčíři snažili být kreativní, poháry se totiž liší nejen rozměry či zbarvením, ale také různými výzdobnými detaily, jako bylo třeba malování, užití rádélka či aplikace ozdobných plastických lišt. Jedna celá vitrína by se možná dala nazvat jako bizarní, neboť zde jsme shromáždili nepodařené výpaly, nalezené při výkopech, v podobě různě deformovaných nádob, nádob s nálepy či přímo spečenin celých keramických vsádek. Středověcí hrnčíři by se nejspíš divili, proč vystavujeme jejich odhozené nepodarky, pro nás jsou však důležité, neboť nám dobře ukazují užívané technologie výroby a těžkosti následného výpalu.
Další část expozice se snaží představit, jak probíhala výroba keramiky „od A do Z“, tedy od těžby hlíny přes zpracování keramického těsta, jeho vytáčení na hrnčířském kruhu, vypálení v peci až po vystavení v prodejní polici místního hrnčíře.
Nicméně expozice by také chtěla zdůraznit, že zdejší kvalitní keramická produkce pokračovala až do počátku 20. století, čímž získává příběh loštických hrnčířů nadčasový rámec. Historické artefakty z novověku jsou doplněny mj. památkami na hrnčířský cech či velkoformátovými fotografiemi posledních loštických hrnčířů z XX. věku.
Vystaveny jsou archeologické nálezy a historické předměty ze sbírek loštického a mohelnického muzea. Do expozice se také podařilo zapůjčit unikátní cechovní postavníky z farního kostela sv. Prokopa v Lošticích. Že fenomén netradičně vypadajících pohárů přetrvává dodnes, se mohou návštěvníci přesvědčit díky vystaveným výrobkům současného keramika a grafika Josefa Dudka, který se poháry nechal inspirovat.
Samozřejmě nechybějí informační postery, fotografie z archeologických výzkumů, mapy a zejména velkoformátové barevné reprodukce unikátních, stříbrem okovaných pohárů ze zahraničních muzeí. Na malé i velké návštěvníky čekají i tematické interaktivní prvky. Připraveny jsou též komentované prohlídky pro školy či jiné zájmové skupiny.
Autor: red., E. Šebestíková, J. Halama, (archeolog VMŠ), P. Janíčková (historik VMŠ), zdroj foto: VMŠ
Fotogalerie
Další články z rubriky
Podmínky užití |
Prohlášení o přístupnosti |
Reklama |
Kontakty |
Nastavení souborů Cookies
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu Sumpersko.net s.r.o. zakázáno.