Here in Normandy II.
06. listopadu 2017 - 09:22
Ale Normandie nebyla jen bojištěm.
Silnicí D 579 z Honfleuru je to jen asi 30 km do Pont-L´Eveque a z něj po dálnici jen o pár kilometrů více, je město Lisieux. Zde se narodila a jako řeholnice v klášteře Karmelitek působila sv. Terezie z Lisieux. S jejím jménem si můžeme pohrát: „ Therese, Theresa, Teresa, Thea, Thesi, Thery, Tessa, Tess, Tracy, Teresita, Resa a Resia. Do všech těchto jazyků byla přeložena její kniha „Dějiny duše“, kterou již přečetli miliony lidí na celém světě. Papež ji udělil výjimku, aby mohla již v 15 letech vstoupit do řádu. Následovala tam svoji starší sestru a další dvě sestry zase následovaly ji. Teresie byla nejvíce pověstná svým často opakovaným výrokem: „Můžeme klidně zůstat docela malé. Od Boha smíme s důvěrou očekávat všechno tak, jako malé dítě všechno očekává od svého otce.“ Ještě známější je její výrok: „Neodnese mě smrt, ale Bůh“. Papež Pius XII. ji prohlásil za druhou patronku Francie po Janě z Arcu. Lisieux je správním městem regionu Pays d´Auge. Mezi ním a Caen je vesnička Beuvron-en-Auge, která patří do sorty Nejkrásnějších vesnic ve Francii. Každý, kdo přijede na náměstí, hned pozná, proč tomu tak je.
Píšeme-li o duchovní tváři Normandie, nezapomeňme, že v Rouenu byla upálena Jana z Arcu, panna Orleánská, ve Francii známá jako Pucelle. O její cestě z rodné vesnice Domrémy v Lotrinsku až na popraviště na náměstí Vieux - Marché jsme psali v jiném povídání. Ale o Rouenu, hlavním městě Normandie psát musíme. Literární znalci budou jistě hledat stopy paní Bovaryové ze stejnojmenného románu Gustava Flauberta. Nebyla jen Flaubertovou fikcí, protože žena s velmi podobným osudem zde skutečně žila a spáchala také sebevraždu. Do literárního místopisu Rouenu patří především slavný spisovatel Pierre Corneil (1606-1684), mimo jiné autor ještě slavnější postavy „El Cid“– španělského národního hrdiny a také Maurice Leblanc (1864 -1941), autor proslulého lupiče - gentlemana Arsene Lupina. Ten má také v Étretatu na ulici Guy de Maupassant , ve velké zahradě svoje museum - Maison Maurice Leblanc. Lupin byl ojedinělý typ salonního lupiče, ve Francii nesmírně populárního a díky filmům z padesátých let hraných i u nás, znali jsme ho i my. Starobylé muzeum svými archaickými efekty připomíná pouťový strašidelný zámek.
Nejvíce mě potěšilo, že se v Rouenu narodil i můj oblíbený malíř Théodore Géricault (1791-1824), hrdina románu Luise Aragona „Velikonoční týden“, mé oblíbené knihy z dospívání. Géricault byl známý jako vynikající malíř koní a tedy i válečných scén a jeho obrazy najdete v Louvru. Dalšími rouenskými osobnostmi byli Jean Letellier (1614-1576), proslulý námořní důstojník, dále Jean Jouvenet (1647-1717) klasicistní malíř a malíř náboženských motivů, který zanechal svá díla v Palais des Tuileries a v zámcích u Paříže v Saint Germain-en-Laye a ve Versailles a který to dotáhl na člena a profesora Francouzské akademie. Je pohřben v kultovním kostele Saint-Sulpice, který znají všichni čtenáři knihy „Da Vinciho kód“ a Jean Restout (1892-1768) , rovněž klasicistní malíř. Narodili se a žili zde i hudební celebrity. Např. Francois Boieldieu (1775-1834) známý svými komickými operami, Marcel Dupré (1886-1971 a Maurice Duruflé (1902- 1986), varhaník od Saint - Sulpice a významný skladatel. Nesmíme zapomenout i na cestovatele a objevitele, jako byl např. Cavelier de la Salle (1643-1687) který objevil tok Mississipi a zakladatele Louisany nebo vědce, jako byl Charles Nicolle (1866-1936) nositele Nobelovy ceny za medicinu v roce 1928 za objev šíření tyfu.
Dominantou Rouenu je samozřejmě jeho katedrála, která je vidět z různých míst města, ale málokdy v celku. Její průčelí proslavil Claude Monet, který je namaloval v různém počasí, když všechny tyto verze maloval ze svého pokoje v hotelu naproti ní. Dostat se k ní musíte spletí úzkých uliček, až vás z náměstí Vieux-Marché na náměstíčko Place de la Cathédrale dovede ulice Rue du Gros Horloge, první pěší zóna ve Francii. Na ní, jak už napovídá její jméno, spatříte velkolepé zlatočervené hodiny, jakýsi orloj bez apoštolů pocházející z let 1527-29, které anglický průvodce nazývá Town Clock. Jsou to skutečně Městské hodiny, které k nádherné katedrále patří.
Byl jsem v Rouenu dvakráte, poprvé s maminkou a podruhé s Lucií. Maminku jsem posadil do cukrárny, abych měl čas si katedrálu prohlédnout a mohl se uvnitř katedrály opájet rastrem dvoupatrových gotických oblouků s třemi vlysy v každém z nich, takže chrámová loď vypadá jako vyšrafovaná. Průčelí katedrály kralují dvě nestejné věže, Tour St. Romaine a Tour du Beurre. Tedy věž „máslová“ jejíž výstavba byla financována z daní za spotřebu másla. Katedrálu nejvíce proslavil Cloude Monet, který namaloval celou sérii jejích „portrétů“ v různém počasí z okna hotelu kde bydlel. Filigránská výzdoba venkovních roset vyhlíží jako by byly vyřezány ze slonoviny. Než ji opustíme, poznamenejme, že v katedrále je pohřben již shora zmíněný anglický král Richard Lví srdce. Druhou nádhernou církevní stavbou v Rouenu je opatství St. Quen´s. s nádhernými vitrážemi z nichž nejkrásnější je růžicové okno nad východem z katedrály. Konečně třetí, ale zcela nevšední a moderní sakrální stavbou je kostel sv. Jany z Arcu na nám již známém náměstí Vieux - Marché. V blízkosti kostela se tyčí vysoký kříž na místě, kde byly nalezeny spálené ostatky odsouzených , mezi nimi zřejmě byly i ostatky sv. Jany.
Z ostatních impozantních budov jsem si ještě prohlédl i budovu soudního dvora Palais Justice (Law Courts). Na víc jsem neměl nikdy čas, protože při oné druhé návštěvě jsem Lucii ukazoval to, co jsem objevil při první. Tak jsem se nikdy nedostal do žádného z rouenských muzeí a ani Lucie nestihla navštívit Musée de Céramique a já Museum Jany z Arcu a námořní museum. A co dělá Musée maritime v Rouenu? Rouen je největší vnitrozemský námořní přístav ve Francii. Seina protéká středem města a teče do Atlantského oceánu, takže námořní lodě mohou připlout až do města, přesněji do jeho velkého přístavu. A na závěr jen poznámku o Lucii . Ze své předchozí návštěvy Rouenu jsem věděl, že můžeme zajet až do středu města, ke bylo velké parkoviště. Když Lucie, kterou jsem pustil k volantu, již po třetí objela stejný okruh a ocitla se vždy na místě výjezdu, tak jsem ji varoval, že jestli k němu přijede po čtvrté, tak že ji zabiju. Skutečně to dokázala, takže jsem na protest opustil auto a vyrazil na náměstí Vieux - Marché pěšky. Když jsem ji tam po dvou hodinách potkal, zjistil jsem, že tam dorazila také a dokonce s autem. Než jsem začal psát tento bedekr, tak mi připomínala, že v něm nesmím zapomenout ocenit její navigátorské schopnosti, což tímto činím.
Ale k literatuře nepatří městečko Valmont, kousek od pobřeží nedaleko Fécampu, jak jsem si myslel, když jsem si vzpomněl na jméno hlavní postavy slavné knihy „Nebezpečné známosti“ Choderlose Laclose, kterou pod názvem Valmont zfilmoval mimo jiné Miloš Forman. Je to jen shoda jmen.
Každý, kdo nechce Normandii jen projet, ale opravdu ji poznat, měl by navštívit nádherný zámeček Chateaux de la Roque nedaleko Sain-Lo, velmi oblíbený Američany, kteří navštěvují Normandii. Funguje jako cenově přijatelný turistický hotel, což není ve Francii výjimka. Mnohé zámky jsou v soukromých rukou a jejich majitelé si vydělávají na jejich údržbu ubytovacími službami. Jsou to takové luxusnější Chambre d´hotes, které jsou po celé Francii . Je to ubytování na statku, obdoba českého „Zimmer frei“. Jenže ve Francii je v ceně bohatá snídaně, v Normandii samozřejmě camembert a k pití mléko nebo cidre. V Normandii můžete nedaleko Bayeux přenocovat třeba v obdobném zámečku Bellefontaine.
Ten kdo hledá malíře v Paříži na Montmartru nebo v Provence, bude překvapen, že zázrak impresionismu přišel na svět v Normandii, přesněji v přístavu Le Havre, kde se také nachází Musée Malraux. A v něm plno impresionistických obrazů ! Vedle Corota, Gauguina je zde také Eugéne Boudin. Není tak známý a již vůbec ne slavný jako jiní impresionisté, i když naše Národní galerie má jeho dva obrazy. Ale bez něj by se možná impresionismus nenarodil. Boudin sice studoval i maloval v Paříži, ale stále se vracel do rodné Normandie, takže byl dlouho považován jen za lokálního malíře. Maloval Normandii, její pláže a skaliska a také – krávy. V Musée Malraux mají obrazů kraviček celou stěnu. Boudinovi totiž krávy sloužily jako učební pomůcka. Studoval na nich světlo a rozklad barev, protože krávy se moc nehýbají, jen hlavou a nemusí se jim říkat, aby s sebou nevrtěly. Jednou, jak byl zvyklý, se Boudin zastavil u obchodu, kde se nabízela i jeho díla, aby se poptal, jak jdou na odbyt. Všiml si vystavené karikatury místních měšťanostů a protože jej zaujala, vyhledal jejího autora.
Byl jím neznámý mladík a jmenoval se Claude Monet. Ten vstoupil do učení k Boudinovi a záhy svého mistra předčil. Namaloval totiž obraz představující východ slunce nad Le Havrem, který nazval „Imprese“. Obraz se ocitl v roce 1874 na výstavě u fotografa Nadara na Boulevard des Capucines v Paříži, kde se stal předmětem posměchu; taková mazanice hned tak k vidění nebyla. Mnohem větší úspěch měla karikatura ukazující vojáky, kteří před nepřáteli pobíhají s obrazy impresionistů a ti v hrůze prchají protože malíři vystavující u Nadara si pak dali hrdý název – impresionisté! O přátelství Claude Moneta s českým malířem z mého rodného města Kolína Václavem Radimským a jejich společném bydlení v Giverny, jsem psal jinde. Radimský žijící ve Francii 30. let se musel po vypuknutí první světové války jako nepřátelský cizinec vrátit domů do Kolína, a to přesto, že kamarádem Claude Moneta byl nejvýznamnější francouzský politik George Clemenceau. Když Monet v roce 1926 zemřel, přispěchal až z Vendée do Giverny , kde zastihl pohřební zřízence jak jeho přítele přikrytého černým hábitem nakládají do rakve. Clemenceau odhodil černé sukno, strhl květinový ubrus, kterým zakryl Monetovo tělo a zvolal: „Žádnou čerň pro Clauda Moneta“.
Bayeux vzdálené 10km od Avranches, centra vylodění Spojenců, je prvním městem osvobozeným Spojenci a také prvním, které po svém vylodění navštívil generál e Gaulle. Dokumentární film zachycující jeho triumfální cestu na radnici ukazuje s jakým nadšením Francouzi vítali muže, kterého znali jen z radia BBC. Ale Bayeux bylo také dalším velkým sporem mezi ním a Spojenci; právě zde de Gaulle zjistil, že nemůže ve městě jmenovat svého prefekta, protože Spojenci považují personální obsazování administrativní správy ve Francii za svoji věc. Navštívit v Bayeux muzeum Bitvy o Normandii, je povinnost ale prohlédnout si tapiserii z Bayeux je svatá povinnost! Jde nejen o unikát Francie, ale o světový unikát.
Zhotovení sedmdesát metrů dlouhého nástěnného koberce si objednal ve dvanáctém století zdejší biskup Odo. Na padesáti osmi scénách je vyobrazena porážka anglického krále Harolda v bitvě u Hastingsu r. 1066, která vedla k dobytí Anglie Vilémem Dobyvatelem. Když jsem šel kolem těchto utkaných obrazů, připomínaly mi barevný pohádkový diapás, který jsem v dětství zasouval do diaprojektoru. Protože francouzština má výraz „bande desinée“ (malovaný pás), který používá pro překlad slova komiks, byla má vzpomínka docela přesná. Tapiserie neukazuje jen bitvu, ale je na ní zobrazena i Halleyova kometa a zámek Mont Saint Michel. Ten tvoří hranici mezi Normandií a Bretaní.
Napsali jsme o Normandii hodně. Ale zdaleka ne všechno. Ještě více než válečných muzei je v Normandii plno hradů, zámků a kouzelných přístavů, např. Granville, nazývané Monakem severu, ostrovy a ostrůvky Les iles Chausey, zvonařství v nedalekém Villedieu-les –Poeles, jehož zlaté zvony zvoní po celé Francii, Coutances se svojí monumentální katedrálou a hradem, Lessay s pyšným románským kostelem, jehož pýchu mu ještě dodala gotika, Valognes s hradem z něhož se tyčí oranžový donjon, jehož barva přechází z oranžova do zlata, La Hague s ruinou hradu shlížející se v mořské hladině, Barfleur, Saint Vaast s majákem a barevnými rybářskými čluny, Saint-Lo s pevností a krajkovím své katedrály, románské opatství v Cerisy-la-Foret koupající svůj odraz v jej obepínajícím vodním kanále. Srdcem Normandie je Pays de Calvados, jehož hymnou a vlajkou je pití, které mu dal Bůh - vonící calvados. Pays d´Auge je rodištěm kulatých bochníků sýru Livarot, kterým vévodí renesanční zámek Saint-Germain –de-Livet kolem kterého se pasou kravičky, dárkyně onoho kulatého sýru, pobřeží Fleurie s rázovitými hrázděnými domy a barevnými slunečníky na svých zlatých plážích a kostelem Saint-Pierre kombinující štíhlé věže se čtverhrannými doprovázenými ornamenty gotiky.
V Caen je jak víme největší válečné muzeum, ale také zámek, který má více věží než oken, a co L´Orne s románským kostelem s červenou střechou ve žluti pole, D´Ouche-en-Perche, jehož katedrála směle konkuruje těm nejkrásnějším ve Francii, zámek-pevnost v Belleme, hrad složený z donjonů v Alenconu , katedrála v Sées v noci svítící jako lampiony, bílé casino jako lázně v Bagnoles-de-l´Orne, ruiny zámku v zeleném parku Domfront doprovázených kostelem plným lomených střech, hranatý donjon s cimbuřím, u kterého mi tak chutnal zlatavý camembert v Argentanu, zámek v Le Haras du Pin, který má více komínů než oken, pitoreskní kostel v L´Eure s byzantskými věžemi, hrady a hrádky v Gisors, Ecouis, pohádkový zámek koupající se ve vodě a zastíněný větvemi jako kulisami v La Cote des Deux Amants.
A co teprve středověký hrad na vrchu v Les Andelys připomínající Carcassonne, katedrálu katedrál v Evreux, bizarní hrad v Conches, pevnost-zámek v Le Neubourg, skály v La Seine-Maritime, Le Val de Seine,La Cote d´Albaitre, Pays de Caux a mnoho jiných krásných míst.
Připijeme jim šampaňským. Kde? No, přece v regionu Champagne, kam odjíždíme. Au revoir
Autor: JUDr. Milan Hulík, advokát, historik a publicita
Fotogalerie
Související články
Další články z rubriky
Podmínky užití |
Prohlášení o přístupnosti |
Reklama |
Kontakty |
Nastavení souborů Cookies
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu Sumpersko.net s.r.o. zakázáno.